Model de afacere vs Plan de afacere

//Model de afacere vs Plan de afacere

Model de afacere vs Plan de afacere

Planificarea și planurile fac parte din viața de zi cu zi a oricărui antreprenor de succes, fie că este vorba de crearea unor strategii de marketing sau de retenție a clienților, fie că este vorba de dezvoltarea de noi produse/servicii și de generarea de noi surse de venit.

Modelul de afaceri se refera la modul în care compania creează și oferă valoare către client. Conceptul de model de afacere este frecvent utilizat in activitatea de management ca o metoda prin care se analizează și se înțelege logica de afaceri a unei companii. O data ce modelul de afaceri este creat si detaliat, există baza pentru dezvoltarea planului de afaceri.

Un plan de afaceri descrie ceea ce face compania, fiind un document scris in care sunt detaliate obiectivele operaționale, financiare si de marketing si modul in care acestea urmează să fie atinse.

Modelul de afacere

In esență, modelul de afacere reprezintă modul în care firma intenționează sa genereze venituri prezentând felul in care o companie creează valoare pentru clienți care, la schimb, aduc venituri si profit companiei. Franciza este un model de afacere, așa cum sunt și portalurile, furnizorii de conținut, magazinele virtuale, etc. In cazul afacerilor tradiționale modelul de afaceri este simplu si nu are nevoie de explicații detaliate: restaurantul vinde mâncare, aprozarul vinde legume, hotelurile vând cazare, etc. In cazul unor afaceri digitale, este nevoie de mai multe detalii cu privire la modalitățile de generare a veniturilor.

Un model de afaceri trebuie sa respecte trei criterii: sa fie simplu, sa fie relevant si sa fie ușor de înțeles.

Accentul in cazul modelelor de afaceri se pune pe modul in care compania generează valoare pentru client si se diferențiază de competiție.

Planul de afaceri

Planul de afaceri este un instrument de comunicare prin care se oferă o prezentare detaliata a întregii afaceri. Acesta are ca baza modelul de afacere, explicând care sunt resursele necesare, in termeni de activități, echipamente, personal, punerii in aplicare a modelului de afacere. Tot planul de afaceri este cel care prezinta strategia de marketing, modalitățile de atragere si de retenție a clienților, cine sunt competitorii si felul in care va fi abordata concurenta din piața. De asemenea, in cadrul planului de afacere sunt detaliate aspectele financiare, costurile de start-up, obiectivele de investiții, previziunile de vânzări. Structura si conținutul planului de afacere diferă în funcție de tipul afacerii și de persoanele care urmează să îl citească (echipa de management, investitori, bancheri, etc).

Pe scurt, planul de afaceri susține modelul de afacere si explica pașii necesari atingerii obiectivelor prevăzute in modelul de afacere, așa ca orice modificare a modelului va determina schimbări in planul de afaceri.

Atât modelul cât și planul de afaceri trebuie văzute ca fiind aspecte dinamice și nu statice, astfel ca, în funcție de schimbările apărute în piață și de evoluția generala a afacerii, este necesara revizuirea periodica a acestora.

By | 2018-09-05T16:09:15+00:00 iulie 18th, 2018|Categories: Idei de Afaceri|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment